Svar: Må man fryse modermælkserstatningspulver
1. januar 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit fine spørgsmål :)
Førhen i tiden sagde man faktisk, at man godt kunne fryse modermælkserstatningspulver, men det anbefales ikke mere. Jeg har kontakt Nestle, som blandt andet producerer NAN Sensilac, og de skriver:
"Som udgangspunkt anbefaler vi ikke, at man fryser pulveret. Dels er der risiko for kontaminering, hvilket vil sige, at produktet kan blive forurenet med bakterier. Dels er der risiko for, at produktets massefylde ændrer sig en smule således, at 1 strøget skefuld indeholder mere pulver efter frysning end før. Dette bevirker, at dosis ikke længere er korrekt".
For en god ordens skyld skal det også lige nævnes, at man heller ikke må fryse drikkeklar modermælkserstatning.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske